Aktuelle emner

På denne siden svarer på våre mest stilte spørsmål og oppdaterer om aktuelle emner i dagens plastikkirurgiske verden.

Kan du få CO2-laser samtidig som du blir behandlet med Isotretinoin?

Isotretinioin er et av de mest effektivt midler mot akne og det i dag mange som får dette både i aktiv- og forebyggende øyemed.  Det finnes mange forskjellige meninger og laser og isotretnioin kan anvendes i kombinasjon.

Tidligere var anbefalingen at man skulle vente seks måneder fra man stoppet med isotretinoin til man fikk behandling med CO2-laser. Dette er ikke lengre riktig.

Det er nå utkommet mange publikasjoner som viser at dette ikke nødvendig [1] og det er også kommet studier som viser at effekten af CO2-laseren faktisk er bedre om man samtidig behandler med isotretinoin [2].

Hos oss på Klinikk Kontura  kan du derfor trygt få CO2-laser umiddelbart etter opphør med isotretinoin.

Kilder:

[1] Spring LK, Krakowski AC, Alam M, Bhatia A, Brauer J, Cohen J, Del Rosso JQ, Diaz L, Dover J, Eichenfield LF, Gurtner GC, Hanke CW, Jahnke MN, Kelly KM, Khetarpal S, Kinney MA, Levy ML, Leyden J, Longaker MT, Munavalli GS, Ozog DM, Prather H, Shumaker PR, Tanzi E, Torres A, Velez MW, Waldman AB, Yan AC, Zaenglein AL. Isotretinoin and Timing of Procedural Interventions: A Systematic Review With Consensus Recommendations. JAMA Dermatol. 2017

[2] Taleb E, Gallo ES, Salameh F, Koren A, Shehadeh W, Artzi O. Fractional ablative CO2 laser and oral isotretinoin-A prospective randomized controlled split-face trial comparing concurrent versus delayed laser treatment for acne scars. Lasers Surg Med. 2024 Jan;56(1):54-61. doi: 10.1002/lsm.23713. Epub 2023 Aug 9. PMID: 37555247.

Fettsuging eller Overarmsplastikk til behandling av overskudd på overarmer?

Hva er best?

Forfatter: Martin Sollie, Lege

Det er flere metoder som kan brukes til å fjerne overskudd av vev på overarmene. Overskuddet en kombinasjon av hudoverskudd og fettoverskudd og det er blant annet forholdet mellom disse to som avgjør hvilken metode som er best for deg.

Nedenfor har vi listet både fordeler og ulemper:

Fettsuging Overamsplastikk
Fjerner effektivt fettvev. Fjerner både fett- og hudoverskudd.
Foregår i lokalbedøvelse Foregår i full bedøvelse
Veldig små, nesten usynlige ar Store ar. Ofte et langt arr som går langs innsiden av overarmen.
Kort restitusjon – du kan leve stort sett som normalt etter behandlingen. Lengere restitusjonstid – ofte skal det lengere tids avlastning til.
Lav risiko for skade på nerver og kar. Større risiko for skade på nerver og kar.
Risiko for helingsproblemer.

Valget mellom fettsuging av overarmer i lokalbedøvelse og overarmsplastikk i generell anestesi avhenger av behovet og målet. For personer som primært ønsker å fjerne fett og har elastisk hud med moderat overskudd, kan fettsuging være en god løsning. For de som har betydelig løs hud i tillegg til overskuddsfett, kan overarmsplastikk gi et bedre resultat.

Vi lager derfor alltid en individuell vurdering i samråd med deg.

Les mer om vår SmartLipo fettsuging her

Lipødem og fettsuging

Forfatter: Martin Sollie, Lege

Lipødem er en kronisk og ofte smertefull tilstand preget av en unormal opphopning av fettvev, vanligvis i bena, og kan noen ganger også påvirke armene.

Lipødem er mest utbredt blant kvinner (11%) og blir ofte feildiagnostisert som enkel fedme eller lymfødem. Lipødem skiller seg fra disse ved at fettfordelingen er symmetrisk og kan være ledsaget av ømhet og smerte.

Tilstanden utvikler seg ofte i puberteten, under graviditet, eller rundt overgangsalderen, noe som antyder en hormonell påvirkning. Selv om årsaken til lipødem ikke er fullstendig forstått, antas genetiske faktorer å spille en rolle.

Det er ingen kjent kur for lipødem, men behandlingen fokuserer på å håndtere symptomer og kan inkludere kostholdsveiledning, kompresjonsplagg, manuell lymfedrenasje, og i noen tilfeller kirurgi for å fjerne overflødig fettvev. Tidlig diagnose og behandling er viktig for å forhindre progresjon og forbedre livskvaliteten for de som lever med denne tilstanden.

Hos Klinikk Kontura tilbyr vi fettsuging som behandling av fettoverskudd hos kvinner med lipødem. Målet er ikke å behandle årsaken, men å hjelpe med det fysiske og kosmetiske følgende av tilstanden. Vi bruker vår spesialiserte SmartLipo-fettsuging som skånsomt og effektivt reduserer størrelsen på de påvirkede områdene, samt forbedrer det kosmetiske utseende.

Vi tilbyr alltid uforpliktende, gratis, konsultasjon for å se om vår behandling kan møte dine forventinger,

klinikk-kontura